Sfeerverslag Netwerkbijeenkomst 18 april 2016 |
SFEERVERSLAG NETWERKBIJEENKOMST 18 APRIL 2016Maandagavond 18 april kwamen ondernemers en politiek samen tijdens de netwerkbijeenkomst van Toeristisch Ondernemers Platform Voorne-Putten. Op het menu stond “een open blik op samenwerken”. Juist op Voorne-Putten is de ambitie hoog: We willen een verdubbeling van het aantal toeristen en de bestedingen en welke stappen kunnen wij als ondernemers dan zetten. Als opwarmer heeft LINQ media, onze regionale omroep een boeiende reportage gemaakt. Deze reportage is te zien op de website van TOP Voorne-Putten; www.topvoorne.nl. LINQ is op zoek gegaan naar een kansrijke samenwerking tussen ondernemers om toeristen te boeien. De nieuwe Beachclub Brunotti aan het Oostvoornse Meer is daar een mooi voorbeeld van. Drie ondernemers met verschillende achtergronden (detailhandel, horeca en outdoor activiteiten) slaan de handen ineen en gaan aan de slag aan de Noordoever van het Oostvoornse Meer. Suzanne Mulder van RTV Rijnmond start de avond met pit en zet direct koers op “lesson’s learned” samen met de leden van het forum. Goeree Overflakkee: We doen het met elkaar....!Arend Jan van der Vlugt, wethouder innovatie, marketing en evenementen bijt de spits af. De kracht van Goeree Overflakkee ligt in het super enthousiast en gedreven zijn en dan niet alleen de ondernemers, maar ook de politiek. Samen zetten ze hun eiland op de kaart. Een bezoek met een aantal ondernemers aan Texel staat aan de basis van een diep gewortelde samenwerking. “Gewoon doen,” zegt Arend Jan want zijn ervaring leert, dat het enthousiasme komt zodra je stappen zet. Rotterdam: Alles samen bundelen...!Dan schakelen we over naar Rotterdam. Ook hier liggen waardevolle punten voor het oprapen. Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners legt nog eens de nadruk op het profiel! Juist de ondernemers uitdagen om de marketing van Rotterdam mee te nemen in de eigen promotie van het bedrijf. Ron legt uit: ”Wij dagen de ondernemers uit want je wordt er als ondernemer sterker van.” Een mooie bijkomstigheid is dat de ondernemers in Rotterdam gebruik kunnen maken van het beeldmateriaal van de marketing organisatie. Politiek is nog wel een ‘dingetje’ geweest in dit traject. (N.B. Ook de ondernemers op Voorne-Putten kunnen gebruik maken van het beeldmateriaal van de Marketing OP Voorne-Putten – zie https://www.topvoorne.nl/informatie/merk-op-voorne-putten.html). Voorne-Putten: Samen de schouders eronder zetten...!Wij zijn partners en wij dagen onze inwoners en bedrijven uit om trots te zijn op ons eiland. Paméla Blok, wethouder Recreatie en Toerisme in Westvoorne hoopt te zien dat we met elkaar gaan samenwerken en een positieve ontwikkeling doormaken. Ze benadrukt dat de vier gemeenten dit initiatief ondersteunen. Zeeland: Handen ineenslaan...!Alle VVV’s van Zeeland zijn gefuseerd en dat was een belangrijke stap. Het besef kwam toen pas echt binnen dat de wereld van de marketing én de gast snel verandert. Het aantal mensen dat op vakantie gaat neemt niet toe en daarom was het belangrijk de handen ineen te slaan. Patrick Polie, directeur VVV Zeeland laat zien dat ze dit prima lukt. Een verdubbeling van de bezoeken aan de website en een stijging van 21% in overnachtingen was het gevolg van gerichte marketingacties. Daarna is het tijd voor wat omzwervingen langs leerpunten, ideeën en tips. De aanwezigen in de zaal gaan meedoen. Leuk detail is dat ook het omdenken ter sprake kwam! Juist het feit dat je met één organisatie naar je bestuur moet treden en durf bedreigingen om te draaien in kansen. En wat te denken van slim denken? In Rotterdam kijken ze vooral naar de congresgangers. Ze geven vier keer zoveel uit en bezorgen weinig overlast. Wat doen wij voor onze zakelijke bezoekers? Durf te kiezenDe mantra die door blijft dreunen is: een duidelijk profiel kiezen, keuzes durven maken en dan ook accepteren dat iedereen daarvan profiteert. Wat wil je zijn? Op Goeree Overflakkee liften ze duidelijk mee op het succes van Zeeland. Ook Rotterdam lift graag mee op het succes van Amsterdam. En juist daar ligt zeker voor Voorne-Putten nog een belangrijk aandachtspunt. Ook vanuit de zaal komen interessante invalshoeken. We moeten aan de slag met promotie en samenwerken is gewoon een zakelijk doel. Of ligt samenwerken juist ten grondslag aan het maken van gezamenlijke promotie? Samenwerken is geen doel op zich maar een middel om de krachten te bundelen benadrukt Patrick Polie. Suzanne Mulder stuurt de deelnemers erop uit. Leg eens contact met iemand die je nog niet kent. Dan is het tijd om te netwerken en daadwerkelijk de verbinding te leggen. De aanwezigen nemen de uitdaging aan en gaan in gesprek. Duidelijk is dat ondernemers nu het moment ook inderdaad willen pakken. Vooral doorpakken en leiderschap tonen is de boodschap aan de aanwezigen en het bestuur van Top Voorne Putten. Een kijkje in de glazen bol...!Als afsluiter kijkt Suzanne Mulder nog even terug op een boeiende avond. Maar wat zien we dan als we naar Voorne-Putten kijken? Hoe ga je je onderscheiden? Start het succes van Zeeland hier op de N57? Zijn wij de grootste jachthaven van Nederland? Zoek de rust op Voorne-Putten om de hoek van een bruisende stad! Voorne-Putten: het mooist bewaarde geheim tussen Rotterdam en Zeeland...! Tot slot maakt de voorzitter bekend dat de Blikopener Award eind van dit jaar zal worden bekendgemaakt en uitgereikt. Alle recreatieve en toeristische bedrijven ontvangen hierbij een inschrijfformulier waarin de voorwaarden voor deelname bekend worden gemaakt. Mevrouw Milène Junius, burgemeester van Hellevoetsluis, heeft zich bereid verklaard voorzitter van de jury te worden. We hopen dat velen van u zich zullen inschrijven voor de Blikopener Award. Wij hopen dat u een informatieve en boeiende avond heeft gehad! Graag tot ziens op een volgende bijeenkomst! Met vriendelijke groet namens het bestuur, Albert Martinus, voorzitter Suze de Vries, secretaris. |
Secretaris: Arda Riedijk
Telefoon: (06) 19630733
Email: secretaris@topvoorne.nl